RAYA Silnik Audio do Gier Komputerowych
Udźwiękowienie oferowane przez bibliotekę RAYA opiera się na innowacyjnej metodzie udźwiękowienia scen. Obecnie, ze względów wydajnościowych, najczęściej używane metody zakładają ręczną lub półautomatyczną modyfikację nagrań w celu dopasowania do warunków sceny. Polega ona na filtrowaniu dźwięku parametrami przypisanymi określonej kategorii pomieszczeń: np duża hala, korytarz, itp. Biblioteka RAYA opiera się na technice śledzenia wiązek (ang. beamtracing) w oparciu o rzeczywistą geometrię sceny. Parametry dla dźwięków na danej scenie są przeliczane na bieżąco poprzez rekonstrukcję trasy dźwięku w oparciu o fizyczne efekty akustyczne, w tym odbicia, dyfrakcję, przejście. Dźwięk zmienia się dynamicznie wraz z ruchem postaci gracza i źródeł dźwięku. Dzięki opracowanej technologii odbiorca może poczuć się jak w wirtualnym świecie gry. Program w sposobie działania zbliżony jest do narzędzi takich jak CATT Acoustics, przy czym obliczenia wykonywane są w czasie rzeczywistym.
Zapraszamy do pobrania gry opartej na bibliotece RAYA. Opis gry znajduje się w pracy dyplomowej autorów.
RAYAV otrzymał na targach INNOVA 2014 w Brukseli złoty medal
Film prezentujący bibliotekę RAYA, obliczającą w czasie rzeczywistym symulację przestrzenną dźwięku w oparciu o beam i raytracing w Quake'e:
Dyskusje o RAYA w Quake'u na Redditr/Occulus i r/Games.
RAYA na Slashdot.
Dokumentacja viewera silnika RAYA
Wywiad z Bartoszem Ziółko przeprowadzony przez audiowizualni.pl na temat RAYAVu i branży gier komputerowych
O RAYAVie na blogu naukowym AGH
Bloomerg Businessweek Polska o RAYAV
Twórcy systemu zapraszają do skorzystania z oferty techmo.pl. Techmo jest spółką spin-off która specjalizuje się w przetwarzaniu mowy i audio.